Kultowe modele

SAN

Autobusy SAN produkowane były w Sanockiej Fabryce Autobusów w latach 1957 – 1974. Z taśm produkcyjnych zjechało ponad 40.000 sztuk tego typu „samochodów podróżniczych”. Kolejne modele z tej rodziny: SAN H-01, SAN H-25, SAN H-27 oraz SAN H-100 produkowane były w wersjach przeznaczonych zarówno do komunikacji międzymiastowej (oznaczonych literą „A”), jak i miejskiej (oznaczonych literą „B”). Dla pierwszego modelu SAN H-01 dokumentacja konstrukcyjna została opracowana przez Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie, natomiast wszystkie następne modele opracowane zostały już przez sanockich konstruktorów i technologów. W kolejnych modelach wprowadzano nowe rozwiązania, które unowocześniały autobusy, wpływały na poprawę bezpieczeństwa, komfortu podróżowania i pracy kierowcy oraz na poprawę estetyki. Zwiększała się również żywotność pojazdów: ze 100 tyś. km do 400 tyś. km przebiegu (do momentu wycofania z eksploatacji).

SAN H-01

Długość – 9320 mm
Masa własna – 4850 kg

Silnik – STAR, moc 85 KM, umieszczony z przodu
Nadwozie - samonośne
Ilość miejsc siedzących/ stojących: „A” 43 (w tym 8 składanych w przejściu) / 0, „B” 33 / 17
Prędkość maksymalna – 80 km/h

SAN H-25

Długość – 9320 mm
Masa własna – 5500 kg
Silnik – STAR, moc 95 – 105 KM, umieszczony z przodu
Nadwozie - samonośne
Ilość miejsc siedzących/ stojących: „A” 36 / 13, „B” 33 / 17
Prędkość maksymalna – 80 km/h

SAN H-27

Długość – 9320 mm
Masa własna – 5800 kg
Silnik – STAR, moc 100 KM, umieszczony z przodu
Nadwozie - samonośne
Ilość miejsc siedzących/ stojących: „A” 36 / 13, „B” 33 / 17
Prędkość maksymalna – 80 km/h

SAN H-100

Długość – 8700 mm
Masa własna – 6000 kg
Silnik – STAR, moc 100 - 105 KM, umieszczony z przodu
Nadwozie – osadzone na ramie podłużnicowej
Ilość miejsc siedzących/ stojących: „A” 33 / 8, „B” 19 / 41
Prędkość maksymalna – 93 km/h

AUTOSAN H9

Na początku lat 70-tych XX w. przeprowadzone analizy wykazały, że dalsze unowocześnianie konstrukcji autobusów z serii SAN stało się ekonomicznie i technicznie nieuzasadnione. Podjęte zostały prace nad zupełnie nowym pojazdem, w wyniku których w 1973r. do produkcji seryjnej wszedł autobus AUTOSAN H9. Zastosowane w nim rozwiązania techniczne stanowiły zasadniczy postęp w rozwoju konstrukcji i dorównywały ówczesnym standardom na świecie. AUTOSAN H9 produkowany był zarówno w wersji międzymiastowej jak i miejskiej. W porównaniu do swoich poprzedników charakteryzował się szeregiem nowatorskich rozwiązań i zastosowań:

- montowane licencyjne silniki o zwiększonej mocy, umieszczane z tyłu pojazdu,
- łatwy dostęp do silnika i osprzętu dzięki zastosowaniu podnoszonej do góry klapy tylnej,
- zastosowanie rur prostokątnych na szkielet nadwozia, właściwe zabezpieczenie antykorozyjne, gruntowanie zanurzeniowe, nowoczesny lakier piecowy co zwiększało żywotność pojazdu,
- zwiększenie ilości miejsc pasażerskich do 37 siedzących i 10 stojących w wersji międzymiastowej oraz 24 siedzących i 46 stojących w wersji miejskiej,
- poprawa warunków pracy kierowcy poprzez zastosowanie licencyjnej, synchronizowanej skrzyni biegów, wygodnego fotela, kierownicy ze wspomaganiem hydraulicznym,
- nowe aranżacje wnętrza zwiększające komfort podróżowania pasażerów.

Autobusy z serii AUTOSAN H9 produkowane były w latach 1973 – 2003. Mury fabryki opuściło ponad 58.000 szt. tego typu pojazdów. W tym okresie przechodziły szereg mniejszych lub większych modernizacji, które dostosowywały je do wymagań rynkowych. Eksploatowane były zarówno na rynku krajowym jak i w Azji, Afryce, Ameryce Południowej. Wyeksportowane zostały m.in. do Egiptu, Chin, Wietnamu, Ghany, Korei, Nigerii, Panamy, Ugandy, Kostaryki i krajów byłego ZSRR.

Pojazdy rodziny H9 produkowane były w wielu wersjach specjalnego przeznaczenia:
- autobus konferencyjny,
- laboratorium do badania skażenia środowiska,
- autobus dla kinematografii,
- autobus sanitarny,
- rentgenobus,
- autobus specjalistyczny dla Centrum Krwiodawstwa,
- poczta obwoźna,
- sklep,
- autobus szkolny.

O autobusach AUTOSAN H9 z pewnością można powiedzieć, że to autobusy kultowe. Przez lata były nieodłącznym elementem polskich krajobrazów. To właśnie o nich mówimy, że „przewoziły całą Polskę” i docierały w każdy zakątek naszego kraju. „Zagrały” w wielu polskich filmach i o nich kręcono filmy. Miały wielu zwolenników i zbierały bardzo dobre opinie zarówno wśród przewoźników jak i pasażerów. Były „zawsze w drodze”, a wiele z nich jest jeszcze w drodze do dnia dzisiejszego.

 

  

 

 

   

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać najnowsze informacje dotyczące
naszej oferty - wpisz swój adres email.